5 ontwikkelingen op het gebied van influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing speelt een steeds grotere rol in menig marketingstrategie blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van Augure. Voor het onderzoek zijn meer dan 600 marketing en communicatie professionals wereldwijd gevraagd om hun blik te werpen op de huidige situatie van influencer marketing. Ik dook in het onderzoek en zette voor jou de vijf meest opvallende resultaten op een rijtje.

1. Steeds meer marketeers overtuigd

Maar liefst 81% van de ondervraagde professionals ziet het inzetten van influencers als effectief of zelfs zeer effectief voor het behalen van hun doelstellingen. Voornamelijk voor het creëren van merkbekendheid is het inzetten van deze nieuwe vorm van marketing populair.

2. De grootste struikelblokken 

Er zijn twee grote obstakels te onderscheiden voor de marketeer: het vinden van de juiste influencers en het meten van de resultaten van samenwerkingen. Maar liefst 75% van de ondervraagden gaf namelijk aan het vinden van de juiste influencer als grootste struikelblok te zien. Je moet bedenken dat het ook van groot belang is dat de influencer past bij een merk en zijn identiteit, waarden en uitstraling. Aan de andere kant zijn er ook nog wensen op het gebied van een bepaald gewenst bereik of een specifieke doelgroep.

Daarnaast bleek ook het meten van de campagne resultaten een groot struikelblok voor de marketeers. Hoe weet je of een influencer campagne succesvol is geweest? Het effect kan nog lang nagolven, wat is het beste meetmoment? En zijn er wel goede afspraken over transparantie van de influencer over de resultaten gemaakt? Vragen waar ik ook dagelijks mee te maken heb; de profs vinden het lastig.

3. Upcoming, effectieve tools voor influencer marketing

Het vinden van de júiste influencers is lastig, maar hoe vind je überhaupt influencers? Momenteel wordt Instagram het meest gebruikt hiervoor, hoewel deze manier zeker niet als effectief wordt ervaren door de marketeers. Effectief lijkt het mij ook zeker niet, met welke hashtag moet je zoeken om de juiste influencer met de juiste doelgroep te vinden? Een onbegonnen zaak als je het mij vraagt.

Wat werkt dan wel volgens het onderzoek? Influencer marketplaces en influencer identification tools, oftewel online platforms die specifiek zijn gemaakt voor influencer marketing. Deze tools worden als meest effectief ervaren, maar worden gek genoeg nog wel veel minder gebruikt dan het eerder genoemde Twitter. De platforms zijn in Amerika in overvloed te vinden, maar zijn ook zeker upcoming in Europa en zelfs in ons kikkerlandje. Naar mijn mening een goede ontwikkeling!

Wat wel een minpuntje is aan veel influencer platforms die ik tegenkom; Er wordt vaak enkel gekeken naar bereik en data, waarbij authenticiteit en relevantie worden vergeten. Wil je zeker weten dat je de juiste doelgroep bereikt via de gevonden influencers? Kijk dan voordat je met zo’n tool aan de slag gaat goed naar de informatie die je zal krijgen over de influencers. Een influencer met een groot bereik garandeert nog niet dat je ook de mensen bereikt die je wil bereiken en het zegt al helemaal niets over zijn of haar enthousiasme om met jou samen te werken.

4. De influencer is meer dan een boodschapper

Influencers worden niet meer gezien als enkel verspreiders van de boodschap of van content welke is gegenereerd door de merken zelf. Co-creatie, oftewel het samen creëren van content, wordt gezien als een belangrijk onderdeel van een effectieve strategie en wordt zelfs geprefereerd door de communicatie professionals. De influencers weten zelf immers als geen ander hoe zij de boodschap van de klant op hun doelgroep over kunnen brengen. Content geschreven in de stijl van de influencer is veel overtuigender voor de lezer dan een kant-en-klare (reclame)tekst. Daar prikt de lezer gemakkelijk doorheen.

5. De beste kanalen voor influencer marketing

In het onderzoek worden ook de beste kanalen voor influencer marketing genoemd. Wat mij meteen opviel aan het lijstje is dat het steeds meer dominerende platform Youtube ontbreekt. Twitter, Facebook en blogs worden wel genoemd, maar waar zijn de vloggers in dit rijtje? In mijn ogen hoort Youtube inmiddels zeker thuis wat betreft beste – en ook zeker effectieve – kanalen voor influencer marketing.

Tot slot; ga in gesprek!

Concluderend is er te stellen dat telkens meer mensen in aanraking komen met de kracht van influencer marketing. Een laatste tip die ik aan iedereen zou willen meegeven is; ga in gesprek! Weet je als marketeer niet hoe je het beste influencer marketing kunt inzetten? Ga eens in gesprek met influencers met wie je wil samenwerken en sta open voor hun ideeën. Ben je als influencer onzeker over hoe je volgers reageren op een samenwerking? Ook hierbij, stip het onderwerp gewoon eens aan! Als je dichtbij jezelf blijft en open bent over je samenwerkingen zullen volgers het niet meer dan logisch vinden dat er af en toe gesponsorde content te vinden is tussen andere artikelen, video’s of andere posts. Sterker nog, dankzij dat soort samenwerkingen weten ze dat ze op regelmatige basis kunnen genieten van de content van hun favoriete influencer.