Anders willen, durven, kunnen…
Goodbye comfortzone!

Nieuwe inzichten over Leren en Ontwikkelen en hun gezamenlijk belang voor Zorg en Onderwijs. Het wordt tijd om in beweging te komen!

Blijf zitten waar je zit en verroer je niet!

Klinkt bekend voor wie graag verstoppertje speelt. Maar dat ben jij niet. Wie jij bent? Iemand die werkt in de zorg- en welzijnssector, bij HR bijvoorbeeld, of juist op de werkvloer. En wat dacht je van het zorgonderwijs? Juist. Ook daar zit jij.

Voor nu en vooral in de (nabije) toekomst is er géén grotere samensmelting noodzakelijk, dan die van het onderwijs met de zorg- en welzijnssector.

Leren, is het devies.

Leren léren, om precies te zijn.

En dan hebben we het niet over taaie leerstof tijdens reguliere opleidingen, speciale cursussen en andere traditionele vormen hiervan. We hebben het over ánders leren, denken en vooral ook doen.

Waarom?

Omdat organisaties steeds complexer worden, veel veranderingen ondergaan en een zekere wendbaarheid moeten hebben. Voor de toekomst. Voor gemotiveerd en betrokken, kundige medewerkers. Zoals jij. Omdat je het anders wilt doen. Gelukkig, tevreden, loyaal en breed inzetbaar wilt zijn. Jezelf wilt ontwikkelen.

Hoor je mij?

Veel organisaties hebben de klok wel horen luiden, maar weten nog niet precies waar de klepel hangt.

Gedaan is het met het feit dat mensen is afgeleerd dat leren bijdraagt aan het resultaat. Prikkel iederéén! Verleidt hen tot het vertrouwen dat als je op een ándere manier leert en die verantwoordelijkheid bij de medewerkers laat, dat dit voor iedereen beter is.

Maak van je organisatie een permanente leeromgeving. Want leren is werken is leren…

Pardon? Juist. Je kunt ook zeggen: haal het beste uit je medewerker dankzij diens menskracht.

Bij opleiden is vaak het eindresultaat al vastgesteld. Dat biedt veel mensen comfort, veiligheid en zekerheid.

Dat kan anno 2018 echt wel anders. Zeker als je hoort wat de HR2020-beweging hierover heeft te zeggen en er mee doet. In korte speciale Sprint-bijeenkomsten en heuse expedities. Die steeds populairder worden, omdat het écht werkt.

Wat werkt voor jou?

Bij leren is de insteek dat je de leervraag ieder moment voor de betreffende persoon op de best mogelijke manier kunt adresseren en beantwoorden.

Beetje chique gezegd, maar het is wel waar.

Het is heel interessant te weten dat verschillende personen verschillend met nieuwe informatie omgaan. Dat de manier van informatie aanbieden, wanneer we een ander iets willen leren, afstemmen op de leerstijl van die persoon.

Hoe je dat precies doet, weten ze bij HR2020 heel goed. In de bovengenoemde Sprints wordt duidelijk dat deze aanpak zich niet vast laat leggen in een boek.

Omdat het de persoonlijke sfeer van de deelnemer raakt. Naast een onderlinge ook een innerlijke dialoog die goed op gang komt. Ideeën en ervaringen worden uitgewisseld waarna iedereen in staat is om zelf een vuist te maken op het gebied van leren. Maar ook de vraag hoe die ideeën te verankeren in de organisatie. (Of tenminste aan te stippen is, want niet elke organisatie is even wendbaar…).

Bewustwording. Ja, ook jij!

Leren leren is volgens HR2020 een deel van je persoonlijke ontwikkeling waarbij jij als deelnemer je eigen persoonlijke leiderschap en je bewustwording hierover leert kennen.

Jij bent zelf de hefboom om de volgende stap te nemen. Dit wordt ook vaak al duidelijk tijdens een Sprint. Deelnemers mogen een dagdeel een gast meebrengen die óók een mooie visie krijgt voorgeschoteld.

“Compliment voor de werkvorm om de gast(en) snel mee te nemen in het proces van de deelnemers en een waardevolle bijdrage te laten leveren die kan worden doorvertaald naar een vervolg”, zei een voormalige deelnemer die uitkijkt naar méér.

Om nog wat sfeer weer te geven:

“Geweldig, ik popel om verder te gaan. Top!” en “Fijne bijeenkomsten. Het heeft me veel meer gebracht dan ik had verwacht.”

Of wat te denken van deze feedback: “Energiek, praktijkgericht, relevante handvatten om stappen te zetten. Ik word er blij van en krijg er (haast teveel) ideeën van.”

Kortom: “Veel bruikbare tips en stof tot nadenken.”

Verbinding leggen

Een belangrijk woord in het leerparadigma – oftewel de praktijk van leren- is verbinding. Ook al weer zo’n veel gebezigd woord, maar het is wel waar.

Als jij in staat bent om in een organisatie alles en iedereen te verbinden, dan krijg je echt een dynamiek in het team. Dynamiek die volledig ten goede komt aan de organisatie, want een dergelijk team staat dan volledig in haar eigen kracht.

Beeldvorming, meningsvorming en vervolgens doen. Het kán allemaal.

De volgers, de denkers, de initiatiefnemers; ze kijken allemaal dezelfde kant op: de toekomst. En daar gaat het om bij HR2020.

Want wie niet anders leert leren, denken, kijken of doen, zal blind blijven voor de toekomst(!)

Blog naar aanleiding van een interview met Jan Hendriks (themaleider Leren) en Theo van den Bos (programmaleider).
Auteur: Kitty de Hesse

Jan Hendriks
Jan HendriksSenior adviseur HR
Theo van den Bos
Theo van den BosProgrammaleider HR2020

Gestolen Rubens en Renoir teruggevonden in Turijn https://t.co/r1vMphOCtM

Zeker dertien doden bij busongeluk op snelweg Mexico: https://t.co/NV4O9wurJr

The latest ZorgNL nieuws! https://t.co/YVr89XAqyo Thanks to @Zorgcommunity @JanevanLaar @Consumentenbond #igtv #sbir

NIP: 1001 Kritieke Dagen richting VWS: kijk voor een Kansrijke Start niet alleen naar hechting https://t.co/SaLWy2YpEf

Medisch nieuws is out! https://t.co/DpRhdsPJ4s Stories via @BaanVerpleging @InTilburg013 @DA_vacatures #vacature #iv

Load More...

Meest recente berichten

Thema’s

2018-04-04T09:58:06+00:00