Employee Experience verbeteren? Go hybrid en kies voor een werkplek reserveringssysteem

Werkplek reserveringssysteem

Employee experience; een hot term in HR wereld! Wat betekent het precies? Hoe kun je haar verbeteren en wat heeft een werkplek reserveringssysteem hier precies mee te maken? Dat kom je allemaal te weten in deze blogpost! We zoomen dieper in op het belang van een goed hybride werkbeleid en hoe deze de employee experience een boost kan geven. Lees je mee?

Wat is employee experience?

We zien de term “employee experience” (EX) steeds meer voorbijkomen, maar wat betekent ze precies? De definitie van employee experience is alles wat werknemers tegenkomen, waarnemen of voelen gedurende hun reis als werknemer in een organisatie (employee journey). Oftewel: het gaat om alle interactie tussen een werkgever en werknemers. Zit jouw employee experience wel snor? Dan vertaalt zich dit naar tevreden werknemers in alle stadia van hun contact met jouw organisatie. Zowel als sollicitant, medewerker en oud-medewerker.

Waarom is employee experience belangrijk?

Er zijn diverse redenen te benoemen waarom EX zo belangrijk is. Wij gaan er 4 toelichten:

1. Het verhoogt de betrokkenheid

Wil je dat jouw werknemers succesvol zijn in wat ze doen? Dan ligt de basis bij hun betrokkenheid bij het bedrijf. Een betrokken werknemer is goed op de hoogte van alle ins and outs van zijn of haar werkgever en is minder snel geneigd te veranderen van bedrijf. Daarnaast voelt iemand die ergens bij betrokken wordt zich automatisch meer gewaardeerd.

2. Hogere productiviteit en operational excellence

Wist je dat een organisatie met betrokken werknemers over het algemeen 21% meer winstgevend zijn dan zij met een lage medewerkersbetrokkenheid? EX heeft dus een grote invloed op de productiviteit en operational excellence van jouw bedrijf.

3. Een lager ziekteverzuim

Een slecht geïntegreerde employee experience zorgt voor meer ziekteverzuim? Matige medewerkersbetrokkenheid kost een bedrijf gemiddeld maar liefst 7 dagen per medewerker per jaar? Deze kosten kunnen onwijs oplopen! Stel jouw bedrijf bestaat uit 1.000 werknemers, dan komt dit neer op 7.000 dagen per jaar aan ziekteverzuim omdat de personeelsleden zich niet betrokken voelen bij jouw organisatie. Met een goede EX ligt de kans hoger op minder ziekteverzuim.

Lagere recruitmentkosten

Wanneer werknemers tevreden zijn over jouw organisatie draagt dit bij aan een positieve reputatie. Deze personeelsleden zijn sneller geneigd hun werkgever aan te bevelen bij anderen, wat scheelt in de recruitmentkosten en tijd! Tevens dragen deze werknemers sneller mensen aan waarvan zij denken dat ze goed passen bij de bedrijfscultuur.

Werkplek hybride reserveringssysteem

Een hybride werkbeleid voor een hogere EX

Het verhogen van de EX binnen jouw organisatie kan op diverse manieren. Zo is het heel belangrijk te luisteren naar de wensen van je personeelsleden en hier ook op in te spelen. Op die manier voelen zij zich gehoord. Een heel belangrijk geluid wat veel bedrijven onder hun teamleden horen is het feit dat zij niet meer volledig terug willen naar kantoor. Dit blijkt uit een eerste inventarisatie die minister Karien van Gennip (sociale zaken en werkgelegenheid) door adviesbureau Capgemini liet opstellen over de toekomst van het thuiswerken. Om ongelukkige werknemers te op kantoor te voorkomen, zou een van de oplossingen kunnen zijn om een ​​hybride werkbeleid in te voeren. Medewerkers krijgen dan een flexibele werkplek aangeboden, waardoor ze een balans kunnen vinden tussen thuiswerken en werken op kantoor. Met een desk booking software biedt je jouw personeelsleden de kans om zelf hun bureau te boeken op het moment dat zij naar kantoor willen gaan. Bijvoorbeeld op dagen dat andere collega’s er ook zijn. Diverse onderzoeken tonen namelijk aan dat dit de reden is waarvoor mensen terug willen naar kantoor; het sociale aspect! Daarnaast vindt men face-to-face meetings ook prettiger dan digitale meetings. Door te werken met een hot desking tool geef je jouw teamleden inzicht in wie wanneer en waar op kantoor gaat zitten. Daar kun je jouw bezoek op kantoor handig op inspelen. Daarnaast voorkom je hiermee stress over of er wel of niet een beschikbare plek is voor jou.

Hybride werken is kosten besparend!

Naast dat hybride werken middels een flexkantoor voor een hogere employee experience zorgt, levert dit voor jou als onderneming ook nog andere voordelen op. Zo is een flexkantoor een stuk goedkoper dan een traditioneel kantoor. Dit komt omdat een flexibel kantoor doorgaans op een meer efficiënte manier wordt benut.  Groeit jouw team, maar wil je geen extra kantoorruimte bijhuren? Dan is dit met een flexkantoor ook niet nodig. Door het hybride werkbeleid kunnen jullie zelf bepalen en indelen wanneer er plek is op kantoor.

Daarnaast krijg je snel en duidelijk inzicht in de piekmomenten of piekdagen en hier kun je jouw beleid op aanpassen. Stel de maandagmorgen is er nooit iemand aanwezig, dan kun je ervoor kiezen op dat moment het kantoor dicht te laten. Dit helpt je om te besparen op kosten!

Wil jij de employee experience op kantoor een boost geven met onze werkplek reserveringssyteem? Meld je dan aan voor een gratis trial bij Ciao.