Als je een webshop hebt dan weet je dat het verkrijgen van bezoekers een belangrijk onderdeel is. En je hebt waarschijnlijk ook al ervaren dat bezoekers niet vanzelf komen. In grote lijnen kun je op twee verschillende manieren bezoekers naar je website trekken. Dit kan organisch door hoog in Google te komen (SEO) en door te adverteren. Adverteren heeft veel voordelen, zo kun je hier snel mee aan de slag gaan en resultaten boeken. Bovendien is online adverteren heel goed te meten, zodat je makkelijk het resultaat kunt uitrekenen. ER zijn heel veel verschillende manieren om online te adverteren mogelijk, wij zetten er een viertal voor je op een rij.
Google Ads
Iedereen herkent het wel; je zoekt iets op op Google en je krijgt eerst een aantal advertenties te zien voordat je de organische zoekresultaten te zien krijgt. Dit zijn Google Ads. Een groot deel van de mensen klikt ook op deze advertenties en daarom is het een zeer lucratieve manier om verkeer naar je website te brengen. Een advertentie maken is gratis, je betaalt echter per keer dat een bezoeker op een advertentie klikt. Daarom wordt dit ook Pay-Per-Click (PPC) genoemd. De conversies zijn hierbij relatief hoog omdat mensen als op zoek naar het product of de dienst zijn die jij adverteert.
Google Shopping
Google Shopping heeft veel overeenkomsten met Google Ads. Ook dit soort advertenties vind je terug in de zoekresultatenlijst van Google. Google Shopping advertenties bestaan altijd uit een afbeelding en een prijs. Op die manier vallen ze beter op en zijn ze aantrekkelijker om op te klikken. Ook kun je door de foto meteen zien of het product interessant is. Je kunt zelf aan de slag gaan met Google Shopping maar je kunt ook aan de slag gaan met een zogenaamde Google CSS partner. De grote voordelen hiervan is dat zij veel kennis in huis hebben, handige tools hebben die extra inzichten geven en 20% korting geven op klikkosten!
Social media advertenties
Ook op social media zie je heel veel advertenties terug. Dit kan in heel veel verschillende vormen van simpele tekstadvertentie tot aan filmpjes. Social media ads zijn vooral geschikt voor producten die een bepaalde interesse opwekken. Mensen gaan immers niet specifiek op zoek naar het product, maar krijgen het te zien op hun tijdlijn en dan moet het hun triggeren.
Prijsvergelijkers
Een andere vorm van online adverteren waar je in eerste instantie misschien niet aan denkt is je product aanbieden via een prijsvergelijker. Door de transparantie van het internet worden prijsvergelijkers steeds populairder. Misschien wil je liever niet met jouw product tussen alle concurrenten staan, maar draai het eens om, het zou een gemiste kans zijn als alle concurrenten op een rij staan en jij er met je product niet tussenstaat. Ook een prijsvergelijker is dus een interessante vorm van online adverteren.