Zakelijk mobiel abonnement kiezen

Of je nu als zzp’er net gaat starten of als mkb’er al tientallen werknemers hebt, een goed zakelijk telefoonabonnement voor jezelf en eventuele medewerkers is onmisbaar! Maar waar let je op bij het kiezen van een zakelijk abonnement? Wij geven je in dit artikel vijf tips.

Wel of geen toestel

Waarschijnlijk de eerste keuze die je gaat maken is of je wel of geen toestel wilt aanschaffen bij je mobiele abonnement. Als je kiest voor een abonnement met toestel, dan kun je kiezen om het toestel in één keer te betalen of het toestel per maand af te betalen. Als je kiest voor een eenmalige betaling, dan komt het toestel op de balans te staan en schrijf je dit over een aantal maanden af. Kies je ervoor om maandelijks je toestel af te betalen, dan is dit geen activa en heb je geen afschrijvingen maar zijn het gewone kosten. Afhankelijk van de situatie van jouw bedrijf, kan het belastingtechnisch gunstiger zijn om je toestel in één keer te betalen.

Bundel

De volgende stap is om te kijken naar de bundel die je nodig hebt. Deze bundel bestaat grofweg uit twee componenten; telefonie en internet. De laatste jaren is het internetdeel steeds belangrijker geworden en voor veel mensen is het tegenwoordig belangrijker dan het telefoniedeel. Qua internet gaat het om het aantal MB’s en de snelheid van het internet. Qua snelheid wordt het 5G netwerk momenteel uitgerold in Nederland. Vind je dit belangrijk, kijk dan hoe de verschillende providers omgaan met 5G.

Dekking

Als je in de Randstad woont, dan kun je het misschien niet voorstellen, maar niet elke provider heeft overal even goede dekking. Woon jij dus ergens anders of heb je medewerkers of klanten die buiten de Randstad wonen? Zoek dan uit hoe de dekking van de desbetreffende providers zijn in die gebieden.

Klantenservice

Je hoopt natuurlijk dat je de klantenservice niet vaak nodig hebt, maar als je deze nodig hebt dan is het natuurlijk wel fijn om te weten dat er een goede klantenservice is. Bedenk het eerst hoe je het liefste contact opneemt met de klantenservice. Is dit per telefoon? Of regel je het liever zelf online? Door te kijken wat de mogelijkheden zijn en recensies te lezen kom je veel te weten over de klantenservice van het telecombedrijf. Maar houdt er wel rekening mee dat mensen sneller klagen, dan iets positiefs zeggen!

Prijs

Vaak wordt er alleen gekeken naar de prijs in combinatie met de bundel die je ervoor terugkrijgt. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, komt er dus meer bij kijken en zijn ook andere aspecten zoals de dekking en klantenservice belangrijk. Neem dus alle drie deze punten mee in je overweging.

Daarnaast werken veel zakelijke mobiele telefonie abonnementen met staffelkortingen. Hoe meer abonnementen je afneemt, hoe goedkoper ze worden. Let er trouwens op dat de prijzen voor een zakelijk mobiel abonnement exclusief btw gecommuniceerd worden, dit is namelijk anders dan dat je gewend bent van je privé abonnement.

Hopelijk hebben deze vijf tips je op weg geholpen met het uitzoeken van het juiste zakelijke mobiele telefonie abonnement.